Iedereen kan een onderneming starten, maar wat heb je nodig om dat goed te doen? En.. beschik je over de competenties om jouw start-up succesvol te maken?
Er zijn diverse onderzoeken naar de ideale ondernemer gedaan, hierbij kwamen de 6 belangrijkste eigenschappen naar voren:

1. (Bewust) risico’s nemen

Een ondernemer moet risico’s durven nemen. Als je jouw idee of product lanceert, een prijs bepaalt of een commercieel gesprek voert, heb je je zo goed mogelijk voorbereid, maar loop je altijd het risico op negatieve terugkoppeling. Dat is spannend en uitdagend, maar laat je daar niet door weerhouden. Het zijn de momenten waarom je ondernemer bent geworden en waar je ongeacht het resultaat van leert.
Neem geen risico’s om het risico nemen, maar doe dit wel met een bepaald idee: bereken bijvoorbeeld van tevoren wat de gevolgen zijn als een prospect niet ingaat op jouw idee of prijs, en zorg ervoor dat je een plan B achter de hand hebt. Doe je dat goed, dan kan risico nemen wel degelijk iets opleveren en helpt het jouw bedrijf verder.

2. Doorzettingsvermogen hebben

Ben je iemand die doorgaat, óók als het even tegenzit? Maak je altijd af waar je aan begint, ondanks de risico’s? Om (succesvolle) ondernemer te kunnen worden, moet je over een flinke dosis doorzettingsvermogen beschikken. Je moet veel van jezelf kunnen eisen, je goed kunnen concentreren, een helder doel voor ogen hebben en dat ook willen bereiken.

3. Creatief zijn

Je hebt creativiteit nodig om jouw idee op zo’n manier uit te bouwen dat het leidt tot een prachtbedrijf. Kun je vooruit en ‘out of the box’ denken? Heb je het in je om jouw idee te voorzien van een extra laag, die voor dat ‘yes!’-gevoel zorgt? Dan zit het met jouw creativiteit waarschijnlijk wel goed. Je zult het nodig hebben, ook om anderen te kunnen overtuigen van je plannen.

4. Overtuigingskracht

Klopt jouw argumentatie altijd en weet je anderen daarmee ook te overtuigen? Oftewel: ben je in staat producten en ideeën te verkopen en anderen daarbij te enthousiasmeren? Het is belangrijk dat je duidelijk kunt maken wat je wilt (en waarom) en daarbij vertrouwen kunt scheppen.
Voor dat laatste heb je ook empathisch vermogen nodig. Dan kun je mensen goed inschatten, goed luisteren en ben je tijdens een (verkoop)gesprek in staat snel te achterhalen wat de behoeften van jouw klanten of opdrachtgevers zijn

5. Resultaatgericht werken

Houd bij het ondernemen strak voor ogen welke resultaten je wilt behalen en handel daar ook naar. Maak snel beslissingen en houd altijd de grote lijnen in de gaten. Als je personeel in dienst hebt, heb je deze competentie ook nodig: je moet resultaatgericht kunnen leidinggeven.
Wees helder richting je personeel over wat je van hen verwacht. Welke verantwoordelijkheden liggen bij hen en welke resultaten moeten ze behalen? Als zij het doel helder voor ogen hebben, mogen ze de details zelf invullen.

6. Financiën helder hebben

Denk je goed na over budget en winst en over de middelen die voorhanden zijn, zoals geld, tijd, kennis en hulp? Hierbij is belangrijk dat je die middelen ook goed weet te gebruiken om de beste resultaten te behalen. Schrijf een gedegen financieel plan en neem geen ondoordachte beslissingen.
Voorkom dat u een startende ondernemer wordt die binnen 5 jaar alweer gestopt is. Uit onderzoek van de Kamer van Koophandel blijkt dat dit meer dan 50% van de startende ondernemers overkomt.
Maar, voordat je een superstart gaat maken:
  • Inventariseer of je de ideale ondernemer bent of dat er op bepaalde gebieden nog ondersteuning,
    opleidingen of andere zaken van toepassing zijn!
  • Ga op zeker, doe de ondernemerstest!
  • Stel een uitvoerig ondernemersplan op.
  • Ga sparren met andere ondernemers.
  • Laat je door een start-up specialist begeleiden.

De Robbins & Chivers intermediair is bij uitstek de deskundige om u die superstart te laten maken!

Aarzel niet en neem vandaag nog contact met ons op!

 

CONTACT